Praktické tipy

Lifehacky – zlepšite kvalitu svojho spánku

Spánok je pre ľudský organizmus rovnako dôležitý ako správny jedálniček či zdravý pohyb. V posteli strávime veľkú časť svojho života, preto by sme sa o kvalitu svojho spánku mali čo najviac starať. Nedokážete v noci zaspať a ráno sa zobúdzate dolámaní ako po nočnej zmene v továrni? Ak neviete, kde robíte chybu, možno to zistíte práve vďaka nášmu článku.

Obrázok: V posteli strávime až tretinu svojho života.

Poloha pri zaspávaní

Pri spánku by mala poloha tela kopírovať fyziologické prehnutie chrbtice. Nesprávna spánková poloha môže viesť k bolestiam pohybového aparátu, predovšetkým krku a chrbta.

Ak najradšej spávate na chrbte, nepoužívajte vysoký vankúš, ale tenký ergonomický vankúš, ktorý vám pomôže správne podopierať krčnú chrbticu. Pod kolená si dávajte malý vankúšik, aby boli nohy uvoľnené a lepšie si oddýchli.

Pri leže na chrbte sú ideálne tvrdšie matrace, do mäkkých sa príliš „zaboríte“, čo môže spôsobiť bolesť lonovej časti tela.

Ak spíte na boku, preferujte ľavú stranu. Vďaka gravitácii bude vaše trávenie lepšie pracovať. Trpíte refluxom? Vyhýbajte sa spaniu na pravom boku. Ležanie na tejto strane spôsobí, že sa kvôli gravitácii váš reflux môže zhoršiť. Spánok na boku je vhodný aj pre tých, ktorí trpia spánkovým apnoe, pretože im v spánku nezapadne jazyk a v prípade chrápania gravitácia nepôsobí na krčné svaly.

Aby si chrbtica oddýchla, dajte si kúsok periny alebo vankúš medzi kolená a to urobte aj v oblasti lona. Využívajte skôr mäkší matrac vyrobený z pamäťovej peny.

Spíte najčastejšie na bruchu? V tom prípade nepoužívajte vysoké vankúše. Ideálne nepoužívajte žiadny vankúš. Zbytočne tak zaťažujete chrbticu a prehýbate ju, čo môže spôsobiť bolesť krku a dolnej časti chrbta.

Vyhýbajte sa pružinovým a latexovým matracom. Vhodnejšie sú matrace z pamäťovej peny či hybridné matrace, ktoré podporia rovné držanie chrbtice.

Obrázok: To v akej polohe spíte a aký matrac používate, ovplyvňuje zdravie vašej chrbtice.

Zariadenie a umiestnenie postele v spálni

Spálňa je miestom oddychu, preto by ste sa mali vyhýbať rušivým elementom, ako napríklad hlasný tikot hodín, blikavé alebo farebné osvetlenie či televízia.

Človek by mal zaspávať v tme a v tichu. Zaobstarajte si závesy alebo rolety, ktoré vám dokážu v miestnosti urobiť dostatočnú tmu aj počas dňa. Dôležité je aj prostredie, kde spíme. Malo by byť vzdušné, čisté a voňavé. Vyhýbajte sa rôznym osviežovačom vzduchu a preferujte skôr soľné sviečky alebo éterické oleje, ktoré pomáhajú zdravému spánku.

Ak chcete mať v spálni vždy čistý vzduch bez alergénov, bakterií či plesní, obstarejte si čističku vzduchu, ktorá vás zbaví všetkých nečistôt v miestnosti.

Čističku vzduchu ocenia hlavne alergici a domácnosti vo väčších mestách. Svoje využitie nájde aj vo vlhkej chalupe či smogom znečistených oblastiach.

Odstráňte zo spálne lapače prachu“. Hromada plyšákov, sošky vo vitrínach či iné dekorácie sú v spálni zbytočné. Okolo postele majte dostatok priestoru, ale zároveň dbajte na to, aby bola vaša posteľ dostatočne veľká.

Vyberajte matrace vyrobené z materiálov, ktoré sú vzdušné a zároveň pevné. Matrac by mal ležať na kvalitných roštoch, ktoré ho pohodlne udržia a zabezpečia dobré prúdenie vzduchu.

Miestnosť pravidelne vetrajte a matrac aspoň raz za pol roka otočte. Predĺžite jeho životnosť a zabránite tvorbe plesní či množeniu roztočov. Ak sa navyše v noci potíte, práve vetranie a prevracanie matraca by malo byť pre vás prioritou.

Spálňa podľa Feng šuej

Ste čerstvo nasťahovaní a neviete sa rozhodnúť, ktorá miestnosť je najvhodnejšia pre spálňu? Spálňa by nemala susediť so záchodom a mala by byť čo najďalej od vstupných dverí. Vhodný priestor je v juhozápadnej časti bytu. Nebude vás rušiť ranné slnko a v zime nepôjde chlad od stien ako v prípade miestností na severnej strane. Ak nemáte na výber a vaša spálňa sa nachádza v príliš presvetlenej časti domu, vyriešte to nepriepustnými roletami.

Keď ste sa už rozhodli, kde budete mať spálňu, je načase nájsť miesto pre posteľ. Posteľ by mala byť umiestnenia uhlopriečne oproti východu z miestnosti tak, aby ste z nej mali dobrý výhľad na dvere. Koniec postele by nemal byť v jednej línii s dverami.

Podľa Feng šuej, by ste mali vyberať zemité farby, ktoré narozdiel od výrazných farieb, pôsobia relaxačne. Okrem zemitých farieb, nevadí ani svetlomodrá či pastelové jemné farby. Ak chcete do spálne vniesť vášeň, môžete ju zladiť s červenými dekoráciami (vankúše, prikrývky,…).

Obrázok: Spálňa by mala byť čistá a jednoducho zariadená.

Tipy ako zlepšiť váš spánok

Zariadenie spálne nie je to jediné, čo ovplyvňuje váš spánok. Ovplyvňuje ho aj vaša životospráva. Ak zistíte, že máte nejaký zlý návyk, rýchlo ho zmeňte a uvidíte, že sa budete ráno zobúdzať plní energie.

Dôležitá nie je ani tak dĺžka spánku, ktorá sa mení hlavne vekom, dôležité je, aby ste v noci zaspávali v priemere 15 minút, aby ste sa v noci pravidelne nebudili a ráno vstávali svieži. Dbajte na to, aby ste chodili spávať v rovnaký čas a v rovnaký čas aj vstávali. Telo si na tento rituál zvykne a uvidíte, že po čase sa vám bude ľahšie zaspávať a ráno sa budete zobúdzať v rovnakom čase, a to aj bez budíka.

Pred spánkom nepite a hlavne nejedzte ťažšie stráviteľné jedlá. Telo má odpočívať, no pri trávení musí byť aktívne, a tak nemôže oddychovať a regenerovať sa.

Ak sa budete o kvalitu svojho spánku dobre starať, bude kvalitný aj každý váš nasledujúci deň. V noci sa telo regeneruje a ak mu nezabezpečíte dostatočný odpočinok, na konci dňa už nebudete mať dostatok síl venovať sa blízkym a rodine.

Add Comment

Click here to post a comment